СЪДЪРЖАНИЕ
Регламентация
Данъчно-осигурителен процесуален кодекс, чл. 12, ал. 1 – 8, с изключение на ал. 4; чл.13; чл. 121а; чл. 127а-и и, чл. 278б; §1 от Допълнителните разпоредби, т. 26-28 и др.
Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на Република България
Вижте кои са стоките с висок фискален риск.
Рубрика „Фискален контрол“
Кои превози на СВФР подлежат на задължително предварително деклариране?
Задължително се декларират данни за превози на СВФР, извършвани с транспортни средства с товароносимост над 3,5 т., които:
- започват от територията на друга държава-членка на ЕС и завършват на територията на страната (EС - БГ)
- започват от територията на страната и завършват на територията на друга държава-членка на ЕС (БГ - ЕС)
- започват от територията на трета страна и завършват на територията на страната - след приключване на митническия режим (БГ – трета страна)
- доставки/превози на територията на страната (БГ - БГ)
Изключения:
В чл. 13. (1), т. 1- 4 от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г. са дефинирани изключения за:
- превозите за крайно потребление - придобиване на стоки за собствени или лични нужди, които не са предназначени за последваща продажба или производство
- между обекти на територията на страната, стопанисвани от лицето (склад в склад)
- доставки на течни горива по реда на друг закон
- за обект/обекти, стопанисвани от различни лица на територията на страната, когато стоките предназначени за всеки отделен обект са с тегло до 500 кг и/или стойност до 5000 лв. без данък върху добавената стойност.
- При изследване на различните хипотези за изключенията, водещо е транспортното средство да е с товароносимост над 3,5 тона.
Примерни хипотези за изключения:
- до 500 кг. и до 5000 лв. – не се декларира
- до 500 кг. и над 5000 лв. – не се декларира
- над 500 кг. и до 5000 лв. – не се декларира
Къде се подават предварително данни за превози на СВФР?
Данните за превозите на СВФР се декларират в Портала за електронни услуги на НАП; при избор на услуга „Фискален контрол“ — „Предоставяне на уникален номер за превоз на стоки с висок фискален риск при предварително деклариране на стоки №3185“.
Електронната услуга се достъпва чрез квалифициран електронен подпис (КЕП). Изискванията за вида и формата на упълномощаване са различни в зависимост от заявените услуги от упълномощеното лице чрез подаденото Заявление за подаване на документи по електронен път и ползване на електронните административни услуги с КЕП, както и искания вид достъп - пълен или частичен.
Преди да започнете работата си с Портала за електронни услуги на НАП, можете да се запознаете с правилата за ползване на електронните административни услуги на НАП, предоставяни с КЕП.
Потребителите на услугата подават данни за първоначално деклариране на превоз на стоки, за изпращач/доставчик, получател/купувач, транспортно средство, вид, количество и договорена стойност на стоката, място, дата, на натоварване/ изпращане/ претоварване/ получаване и др. Услугата дава възможност за преглед и търсене на подадени данни, за потвърждаване на получаването на СВФР или пък за корекция и анулиране на подадените вече данни.
Уникален номер за превоз (УНП)
Съгласно разпоредбите на чл. 127и от ДОПК, на лицата, които са декларирали коректно предварително данни за превоз на СВФР чрез електронната услуга, НАП генерира и предоставя уникален номер за превоза (УНП).
УНП задължително се съобщава на водача на транспортното средство или на лицето, придружаващо стоката, превозвача или на този, който организира превоза. Валидността на УНП е 14 дни. При осъществяване на фискален контрол, заедно с документите по чл. 13, ал. 2 от ДОПК, водачът на транспортното средство следва да предостави и УНП.
Важно! При неспазване на реда за предварително деклариране/ потвърждаване на данни за превоз на стоки, в случаите по чл. 127и, ал. 1–5 се налагат глоби или санкции, съгласно разпоредбите на чл. 278б, ал. 3 от ДОПК.
Подаване на данни чрез приложно-програмен интерфейс (API) или чрез комуникация на ниво система-система
НАП предоставя XSD-схеми за ползване на електронната услуга чрез приложно-програмен интерфейс (API) или чрез комуникация на ниво система-система.
Описанието на XSD-схемите може да видите в рубриката "Програмни продукти" - "Спецификация за подаване на данни" - "Данни за деклариране на превози на стоки с висок фискален риск"
Кой декларира данните?
Декларирането се извършва чрез подаване по електронен път на данни съгласно разпоредбите на чл. 8 – 12 от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г.
- При превози, започващи от територията на друга държава-членка на ЕС и завършващи на територията на страната (EС - БГ) - получателят на стоките декларира данни за всеки превоз на стока до влизане на транспортно средство на територията на страната.
- При превози, започващи от територията на страната и завършващи на територията на друга държава-членка на ЕС (БГ - ЕС) - доставчикът на стоките декларира данни за всеки превоз на стока преди започване на натоварването на транспортното средство.
- При превози/доставки на територията на страната (БГ - БГ) – доставчикът или продавачът на стоките декларира данни за всеки превоз на стока преди започване на натоварването на транспортното средство.
- При превози, започващи от територията на трета страна и завършват на територията на страната, след приключване на митническия режим и вдигане на стоката (БГ – трета страна) – вносителят на стоките декларира данни преди продължаване на превоза на територията на страната.
Кой потвърждава данните?
Потвърждаване получаването на стоката за всеки УНП следва да се извършва през електронната услуга. Това важи и за лицата, които са предприели доброволно предварително деклариране на данни, тъй като придобиват права и задължения, идентични с тези на задължително предварително деклариращите лица.
- При превози, започващи от територията на друга държава-членка на ЕС и завършващи на територията на страната (EС - БГ) - получателят потвърждава получаването на стоката най-късно до края на деня, следващ деня на пристигането ѝ на мястото на получаване/разтоварване.
- При превози/доставки на територията на страната (БГ - БГ) – получателят потвърждава получаването на стоката най-късно до края на деня, следващ деня на пристигането ѝ на мястото на получаване/разтоварване.
- При превози, започващи от територията на трета страна и завършват на територията на страната, след приключване на митническия режим (БГ – трета страна) – вносителят (или получателят, ако е различно от вносителя лице) потвърждава получаването на стоката до края на деня, следващ деня на пристигането на стоката на мястото на получаване/разтоварване в последния обект.
Важно! Потвърждаването, за извършена доставка (EС - БГ); (БГ - БГ); (БГ – трета страна), може да се извърши служебно от органи по приходите само при извършен фискален контрол на мястото на получаване на стоката.
- При превози, започващи от територията на страната и завършващи на територията на друга държава-членка на ЕС (БГ - ЕС) - доставчикът/изпращачът потвърждава изпращането на стоката най-късно до края на деня, следващ деня на излизане на транспортното средство от територията на страната.
Важно! Потвърждаването изпращането на стоката (БГ - EС), може да се извърши служебно от органи по приходите само при извършен фискален контрол при напускане територията на страната на транспортното средство (изход ГКПП).
В случай че при получаването се констатира разлика във вида или количеството на стоката, доставката не се потвърждава, а получателят/купувачът следва да уведоми звеното по фискален контрол на fisc.control@nra.bg. Действията за уведомяване на НАП не се предприемат, когато разликата не превишава 3% от декларираното количество на стоката или разликата е вследствие на естествени фири, промени поради физико химичните свойства на стоката, установени с нормативен акт или с фирмени стандарти, когато не е налице нормативен акт, и в обичайните за съответната дейност размери.
Обхватът и редът за потвърждаване получаването на стоките се извършва съгласно разпоредбите на чл. 8 – 12 от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г.
Кога се извършва корекция на подадените данни?
Корекция на подадени данни се извършва:
- в срока на деклариране – могат да се коригират всички данни до започване на натоварването на транспортното средство;
- след срока на деклариране, по време на превоза - могат да се коригират данни само за номер на транспортното средство, датата, очаквания час и мястото на получаване/разтоварване на стоката. При претоварване на стоката се посочва и дата, очакван час и място на претоварването.
Коригирането се извършва за валиден УНП чрез подаване на коригираща информация съгласно съответното приложение, за което не се издава нов УНП.
Обхватът и редът за коригиране на подадени данни са определени в чл. 15 от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г.
Кога се извършва анулиране на подадени данни?
Анулиране на УНП се извършва при неосъществен превоз:
- от лицата по чл. 8 - до влизане на транспортно средство на територията на страната;
- от лицата по чл. 9 - до излизане на транспортното средство от територията на страната, когато не е съставен протокол по чл. 7;
- от лицата по чл. 10 - до започване на натоварването на транспортното средство;
- от лицата по чл. 11 - при невъзможност за продължаване на превоза на територията на страната;
- от лицата по чл. 12 - преди претоварването в зависимост от вида на превоза.
- Обхватът и редът за коригиране на подадени данни са определени в чл. 16 от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г.
Важно! В случай на осъществен превоз, когато получателят откаже изцяло/частично получаване на стоката, превозът се потвърждава. За отказаната изцяло/частично стока се декларира нов превоз от съответното задължено лице.
Доброволно предварително деклариране на данни
Обхватът и редът за доброволното предварително деклариране на данни за превози на СВФР се осъществява по реда на глава трета от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г.
Лицата, които са предприели доброволно предварително деклариране на данни придобиват правата и задължения, идентични с тези на задължително предварително деклариращите лица.
Въпроси и отговори относно предварителното деклариране
Допълнителна информация за услугата може да получите от Информационния център на НАП на 0700 18 700/ меню 7, както и от звеното по фискален контрол на (+359 2) 98596809 или на fisc.control@nra.bg .
При възникнал технически проблем с електронната услуга, за да Ви бъдем максимално полезни, моля, опишете проблема и/или снимайте екрана и ведно със системно генерирания УНП (относим към ЕИК), изпратете на адрес fisc.control@nra.bg.
Вижте още:
- В брой 100 на Държавен вестник е обнародвана Наредба за изменение и допълнение (НИД) на Наредба № Н-5 от 29 септември 2023 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на Република България (в сила от 07.01.2025 г.).
- Най-често задаваните въпроси и отговори относно предварителното деклариране
- Указателно писмо във връзка с въпроси по прилагането на Наредба № Н-5 от 29 септември 2023 г. за условията и реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на Република България
- Ръководство за ползване на е-услуга за предварително деклариране на данни
- Обнародвани са промени в Наредба № Н-5 от 29 септември 2023 г. и нови XSD-схеми за подаване на данни за предварително деклариране на превози
- НАП въвежда режим за задължително предварително деклариране на данни