Z6_PPGAHG800HLEA06P4832F8JRL0
Z7_PPGAHG800HLEA06P4832F8J7C4

СЪДЪРЖАНИЕ

Държавният надзор в областта на хазарта и свързаните с него дейности се осъществява от изпълнителния директор на Национална агенция за приходите (НАП) или упълномощен от него заместник изпълнителен директор (съгласно изменението на Закона за хазарта, ДВ брой 69 от 04.08.2020 г., законодателят вмени). Съответно Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) определя НАП като надзорен орган по отношение на организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри на територията на Република България. 
Контролът и превенцията  срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма се осъществява от Специализирана административна дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“ (САД ФР на ДАНС). НАП включва в надзорната си дейност над хазартния сектор и проверки за съответствие ( чл. 7 – 9, чл. 72, Глава втора, Глава трета, Раздел I, Глава седма, Раздел II и Глава осма от ЗМИП). 
Приходната агенция  упражнява надзор чрез прилагане на основан на риска подход самостоятелно или съвместно със САД ФР на ДАНС. При осъществяване на самостоятелни контролни действия и при констатиране на нарушения по ЗМИП, НАП съставя актовете за установяване на административно нарушение и налага имуществени санкции.

Контролът и превенцията  срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма се осъществява от Специализирана административна дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“ (САД ФР на ДАНС). НАП включва в надзорната си дейност над хазартния сектор и проверки за съответствие ( чл. 7 – 9, чл. 72, Глава втора, Глава трета, Раздел I, Глава седма, Раздел II и Глава осма от ЗМИП). 
Приходната агенция  упражнява надзор чрез прилагане на основан на риска подход самостоятелно или съвместно със САД ФР на ДАНС. При осъществяване на самостоятелни контролни действия и при констатиране на нарушения по ЗМИП, НАП съставя актовете за установяване на административно нарушение и налага имуществени санкции.
По отношение на лицата, извършващи сделки с чуждестранна валута в наличност в обменни бюра, приходната агенция има споделени контролни функции със САД ФР на ДАНС. Това означава, че при извършване на контролни действия от страна на НАП, в случай на установено нарушение на разпоредбите на ЗМИП, органите по приходите следва незабавно да уведомят САД ФР на ДАНС.
Контролните действия по приложението на ЗМИП и Закон за мерките срещу финансирането на тероризма (ЗМФТ) се осъществяват комплексно в хода на данъчно-осигурителния контрол от органите по приходите в дирекции „Контрол“ и Главна Дирекция „Фискален контрол“ в НАП.

 

Мерки срещу изпирането на пари

Мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари са:
1.    комплексна проверка на клиентите; 
2.    събиране и изготвяне на документи и друга информация при условията и по реда на този закон;
3.    съхраняване на събраните и изготвените за целите на този закон документи, данни и информация; 
4.    оценка на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризма; 
5.    разкриване на информация относно съмнителни операции, сделки и клиенти; 
6.    разкриване на друга информация за целите на този закон; 
7.    контрол върху дейността на задължените субекти по раздел II от тази глава; 
8.    обмен на информация и взаимодействие на национално равнище, както и обмен на информация и взаимодействие между дирекция "Финансово разузнаване" на Държавна агенция "Национална сигурност", звената за финансово разузнаване на други държави и юрисдикции, както и с компетентните в съответната сфера органи и организации на други държави.
Мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари, регламентирани в ЗМИП са задължителни и за регистрираните в чужбина клонове на задължените лица по смисъла на ЗМИП, както и за регистрираните в страната клонове на чуждестранни лица, попадащи в кръга на посочените в чл. 4 от ЗМИП.
 

Мерки срещу финансирането на тероризма 

Мерките срещу финансирането на тероризма са:
•    блокиране на финансови средства и други финансови активи или икономически ресурси;
•    забрана за предоставяне на финансови услуги, финансови средства и други финансови активи или икономически ресурси.
•    Тези мерки се прилагат спрямо три групи лица. Тези лица са:
•  физически лица, юридически лица, групи и организации, спрямо които са наложени санкции за тероризъм или финансирането му с регламент на Европейския парламент и на Съвета;
•   физически лица,  юридически лица, групи и организации, посочени от Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации като свързани с тероризъм или финансирането му или спрямо които са наложени санкции за тероризъм или финансирането му  с резолюция на Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации;
•    физически лица, юридически лица, групи и организации, включени в списък, приет с решение на Министерския съвет.

 

Високорискови държави

Задължените по ЗМИП лица прилагат съобразно установения риск мерки за разширена комплексна проверка по отношение на деловите си взаимоотношения, операциите и сделките с лица от държави, които не прилагат или не прилагат напълно международните стандарти в противодействието на изпирането на пари и финансирането на тероризма. 
Информация за държавите, които не прилагат или прилагат непълно международните стандарти в противодействието на изпирането на пари и финансирането на тероризма, са определените от Европейската комисия като високорискови трети държави. 
 

Списък на високорискови държави, съгласно ЗМИП

 

Национална оценка на риска

През януари 2020 г. България обяви завършването на първата си цялостна Национална оценка на риска /НОР/ от изпиране на пари и финансиране на тероризъм. Тя се прави  в съответствие с методиката на Групата за финансови действия срещу изпирането на пари (FATF) и Комитета на експертите за оценка на мерките срещу изпирането на пари (Комитета MONEYVAL) към Съвета на Европа. Постоянно действащата  междуведомствена работна група, в която участват експерти от НАП, МВР, ДАНС, КФН и др. държавни ведомства, изготви Доклад за НОР, анализиращ вътрешните и външни рискове от изпиране на пари и финансиране на тероризъм, пред които е изправена България. 
През февруари 2023 г. междуведомствената работна група прие доклад за актуализиране на НОР.

Резюме на Националната оценка на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризъм

Насоки за изготвяне на оценка на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризма

Резюме на глава 6 от Наднационална оценка на риска: Оценка на риска от изпирането на пари по отношение на сектора на хазарта и обменните бюра

Вътрешни правила по ЗМИП 

Съгласно разпоредбите на Закона за мерките срещу изпирането на пари, организаторите на хазартни игри и/или обменни бюра трябва да приемат вътрешни правила за контрол и предотвратяване на изпирането на пари и финансирането на тероризма. Те се прилагат ефективно и по отношение на техни клонове и дъщерни дружества в чужбина.
Търговец, който извършва по занятие сделки с валута в наличност (обменно бюро), в качеството си на задължено лице по ЗМИП следва да приеме вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма в 4-месечен срок от вписването си в публичния регистър в Националната агенция за приходите, съгласно Наредба № 4 от 8 август 2003 г. за условията и реда за вписване в регистъра и изискванията към дейността на обменните бюра. 
Организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри на територията на Република България съгласно Закона за хазарта приемат вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма в 4-месечен срок от издаване на лицензията.
Правилата се приемат с писмен акт на управител или представляващ дружеството.
Вътрешните правила трябва да имат съдържанието, регламентирано в чл. 101, ал. 2 от ЗМИП.
Според Закона за мерките срещу финансирането на тероризма, задължените лица по ЗМИП включват във вътрешните си правила критерии за разпознаване на съмнителни операции, сделки и клиенти, насочени към финансиране на тероризъм.
Повече информация и подробности за изготвяне на вътрешни правила по реда на ЗМИП могат да се видят на сайта на ДАНС.

 

Въпросник за събиране на статистически данни и информация

В качеството си на надзорен орган, съобразно разпоредбите на ЗМИП, по отношение на организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри на територията на Република България съгласно ЗХ, НАП осъществява контролната си дейност по прилагането на мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари чрез прилагане на основан на риска подход.
 
За да бъдат идентифицирани относимите рискови фактори, както и да бъде оценено и разбирането на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризъм, на който са изложени поднадзорните лицата, както и на мерките, които са предприети от тях за намаляване и ограничаване на този риск, НАП събира необходимата информация, включително по отношение на рискови клиенти, продукти и услуги, както и на характеристиките на поднадзорните лицата и групите, от които са част тези лица, когато това е приложимо. 

 

Санкционни мерки на Съвета за сигурност на ООН

В сайта на Министерство на външните работи се публикува актуална информация за изменения в целевите финансови санкции, наложени от Съвета за сигурност на ООН, свързани с борбата с финансирането на тероризма и разпространението на оръжия за масово унищожение

Вижте Ограничителни мерки на ООН

 

Полезна информация

Насоки за идентифициране и проверка на идентификацията на клиенти физически лица (вкл. представляващи, пълномощници и действителни собственици)

Насоки за установяване и идентифициране на видни политически личности, свързаните им лица и специалните изисквания за комплексна проверка по отношение на тази категория лица

Списък на длъжностите, свързани с изпълнението на важни обществени функции по чл.36, ал.2 от ЗМИП

Указания за изграждане на системи за превенция срещу риска от изпиране на пари

Указания за уведомяване на дирекция „Финансово разузнаване" на Държавна агенция „Национална сигурност" по чл. 72 от Закона за мерките срещу изпирането на пари и чл. 9 от Закона за мерките срещу финансирането на тероризма

Указания за изготвяне на План за въвеждащо и продължаващо обучение на служителите, съгл. чл. 67, ал.1 от ППЗМИП

Инструкция за регистрация в комуникационно-информационната платформа, разработена от МВнР, за своевременна и проактивна информираност за настъпили изменения в целевите финансови санкции, наложени от Съвета за сигурност на ООН, свързани с борбата с финансирането на тероризма и разпространението на оръжия за масово унищожение

Закон за мерките срещу изпирането на пари

Правилник за прилагане на закона за мерките срещу изпирането на пари

Закон за мерките срещу финансирането на тероризма

Сайт на ДАНС
 

Полезно ли беше съдържанието на тази уебстраница ?

Гласувай да Гласувай не


Благодарим ви за обратната връзка!