Z6_PPGAHG800PD7806QEC8F1V3JR4
Z7_PPGAHG800PD7806QEC8F1V3BI7

СЪДЪРЖАНИЕ

Държавният надзор в областта на хазарта и свързаните с него дейности се осъществява от изпълнителния директор на Национална агенция за приходите (НАП) или упълномощен от него заместник изпълнителен директор ( съгласно изменението на Закона за хазарта, ДВ брой 69 от 04.08.2020 г., законодателят вмени). Съответно Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) определя НАП като надзорен орган по отношение на организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри на територията на Република България. 
Контролът и превенцията  срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма се осъществява от Специализирана административна дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“ (САД ФР на ДАНС). НАП включва в надзорната си дейност над хазартния сектор и проверки за съответствие ( чл. 7 – 9, чл. 72, Глава втора, Глава трета, Раздел I, Глава седма, Раздел II и Глава осма от ЗМИП). 
Приходната агенция  упражнява надзор чрез прилагане на основан на риска подход самостоятелно или съвместно със САД ФР на ДАНС. При осъществяване на самостоятелни контролни действия и при констатиране на нарушения по ЗМИП, НАП съставя актовете за установяване на административно нарушение и налага имуществени санкции.
По отношение на лицата, извършващи сделки с чуждестранна валута в наличност в обменни бюра, приходната агенция има споделени контролни функции със САД ФР на ДАНС. Това означава, че при извършване на контролни действия от страна на НАП, в случай на установено нарушение на разпоредбите на ЗМИП, органите по приходите следва незабавно да уведомят САД ФР на ДАНС.
Контролните действия по приложението на ЗМИП и Закон за мерките срещу финансирането на тероризма (ЗМФТ) се осъществяват комплексно в хода на данъчно-осигурителния контрол от органите по приходите в дирекции „Контрол“ и Главна Дирекция „Фискален контрол“ в НАП.

 

Вижте: 

Закон за мерките срещу изпирането на пари

Правилник за прилагане на Закона за мерките срещу изпирането на пари

Закон за мерките срещу финансирането на тероризма

С цел изпълнение на надзорните си и контролни функции в сектор „Хазарт“ и спрямо обменните бюра, от 01.06.2023 г. към дирекция „Надзор върху хазарта и хазартните дейности“ в НАП функционира специализирано звено „Превенция и противодействие срещу изпирането на пари“. Новата структура координира, наблюдава и подпомага изпълнението на дейността, осъществявана от органите по приходите, съгласно ЗМИП. 

Партньорски ориентирана, НАП отчита ангажираността на България и националните надзорни органи в превенцията, установяването и ефективното противодействие на изпирането на пари и финансирането на тероризъм.
Със заповед на изпълнителния директор на НАП през февруари 2023 г. НАП утвърди първа стратегия, специално насочена към превенция и противодействие на изпирането на пари и финансиране на тероризъм при осъществяване на контрол по отношение на организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри на територията на Република България съгласно ЗХ, и задължените лица, извършващи сделки с чуждестранна валута в наличност като обменни бюра.

Вижте: Стратегия по отношение превенцията срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма на НАП за периода от 2023-2026 г. 

 

Мерки срещу изпирането на пари 

Мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари са:

  1. комплексна проверка на клиентите; 
  2. събиране и изготвяне на документи и друга информация при условията и по реда на този закон;
  3. съхраняване на събраните и изготвените за целите на този закон документи, данни и информация; 
  4. оценка на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризма; 
  5. разкриване на информация относно съмнителни операции, сделки и клиенти; 
  6. разкриване на друга информация за целите на този закон; 
  7. контрол върху дейността на задължените субекти по раздел II от тази глава; 
  8. обмен на информация и взаимодействие на национално равнище, както и обмен на информация и взаимодействие между дирекция "Финансово разузнаване" на Държавна агенция "Национална сигурност", звената за финансово разузнаване на други държави и юрисдикции, както и с компетентните в съответната сфера органи и организации на други държави.

Мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари, регламентирани в ЗМИП са задължителни и за регистрираните в чужбина клонове на задължените лица по смисъла на ЗМИП, както и за регистрираните в страната клонове на чуждестранни лица, попадащи в кръга на посочените в чл. 4 от ЗМИП.


Мерки срещу финансирането на тероризма 

Мерките срещу финансирането на тероризма са:

  • блокиране на финансови средства и други финансови активи или икономически ресурси;
  • забрана за предоставяне на финансови услуги, финансови средства и други финансови активи или икономически ресурси.
  • Тези мерки се прилагат спрямо три групи лица. Тези лица са:
  • физически лица, юридически лица, групи и организации, спрямо които са наложени санкции за тероризъм или финансирането му с регламент на Европейския парламент и на Съвета;
  • физически лица,  юридически лица, групи и организации, посочени от Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации като свързани с тероризъм или финансирането му или спрямо които са наложени санкции за тероризъм или финансирането му  с резолюция на Съвета за сигурност на Организацията на обединените нации;
  • физически лица, юридически лица, групи и организации, включени в списък, приет с решение на Министерския съвет.

 

Поднадзорни лица 

Поднадзорни лица, спрямо които НАП осъществява контрол са организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри в Република България съгласно Закона за хазарта (чл. 4, т. 21 от ЗМИП) и обменните бюра (чл. 4, т. 4 от ЗМИП)  
По отношение на тези две категории задължение лица, НАП осъществява надзорна дейност, чрез прилагане на основан на риска подход. Той се състои от четири етапа: 

  • Етап 1 - идентифициране на относимите рискови фактори чрез събиране на необходимата информация, включително по отношение на рискови клиенти, продукти и услуги, както и на характеристиките на поднадзорните лица и групите, от които са част тези лица, когато това е приложимо, включително видовете и броя на лицата и степента на самостоятелност, която имат при прилагане на рисково базирания подход;
  • Етап 2 - използване на събраната информация за оценяване и разбиране на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризъм, на който са изложени поднадзорните лица, както и на мерките, които са предприети от тях за намаляване и ограничаване на този риск;
  • Етап 3 - използване на събраната информация и на резултатите от оценките за предприемане на мерки за осъществяване на контролна дейност, пропорционални на установените рискове, и разпределяне на ресурсите в съответствие с оценката на риска, включително вземане на решения относно обхвата, задълбочеността, продължителността и честотата на проверките на място, както и относно необходимостта от човешки ресурси и експертни познания за осъществяване на контролната дейност;
  • Етап 4 - текущо наблюдение и периодичен преглед на оценката на риска и на разпределението на ресурсите за осъществяване на контролната дейност, включително при настъпване на обстоятелства от съществено значение или промени в управлението и дейността на поднадзорните лицата, за да се гарантира, че оценката на риска, както и нейната актуализация в съответствие с установеното ниво на риска, и разпределението на ресурсите са актуални, приложими и относими.

 

Национална оценка на риска 

През януари 2020 г. България обяви завършването на първата си цялостна Национална оценка на риска /НОР/ от изпиране на пари и финансиране на тероризъм. Тя се прави  в съответствие с методиката на Групата за финансови действия срещу изпирането на пари (FATF) и Комитета на експертите за оценка на мерките срещу изпирането на пари (Комитета MONEYVAL) към Съвета на Европа. Постоянно действащата  междуведомствена работна група, в която участват експерти от НАП, МВР, ДАНС, КФН и др. държавни ведомства, изготви Доклад за НОР, анализиращ вътрешните и външни рискове от изпиране на пари и финансиране на тероризъм, пред които е изправена България. 
През февруари 2023 г. междуведомствената работна група прие доклад за актуализиране на НОР.

Повече информация и подробности за резултатите от националната оценка могат да се видят на сайта на ДАНС

 

Вътрешни правила по ЗМИП 

Съгласно разпоредбите на Закона за мерките срещу изпирането на пари, организаторите на хазартни игри и/или обменни бюра трябва да приемат вътрешни правила за контрол и предотвратяване на изпирането на пари и финансирането на тероризма. Те се прилагат ефективно и по отношение на техни клонове и дъщерни дружества в чужбина.

Търговец, който извършва по занятие сделки с валута в наличност (обменно бюро), в качеството си на задължено лице по ЗМИП следва да приеме вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма в 4-месечен срок от вписването си в публичния регистър в Националната агенция за приходите, съгласно Наредба №№ 4 от 8 август 2003 г. за условията и реда за вписване в регистъра и изискванията към дейността на обменните бюра. 

Организаторите на хазартни игри, получили лиценз за органзиране на хазартни игри на територията на Република България съгласно Закона за хазарта приемат вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма в 4-месечен срок от издаване на лицензията.

Правилата се приемат с писмен акт на управител или представляващ дружеството.

Вътрешните правила трябва да имат съдържанието, регламентирано в чл. 101, ал. 2 от ЗМИП.
Според Закона за мерките срещу финансиранетона тероризма, задължените лица по ЗМИП включват във вътрешните си правила критерии за разпознаване на съмнителни операции, сделки и клиенти, насочени към финансиране на тероризъм.

Повече информация и подробности за изготвяне на вътрешни правила по реда на ЗМИП могат да се видят на сайта на ДАНС

 

Регистър "Санкции и глоби"

НАП публикува своевременно на официалната си интернет страница информация за влезлите в сила актове за прилагане на предвидените в ЗМИП принудителни административни мерки и наказателни постановления, с които са наложени наказания за нарушения на този закон и на правилника за прилагането му. В публикациите се съдържа информация за нарушителя, вида и естеството на нарушението и вида на наложената мярка или наказание и неговия размер. На публикуване подлежи и информация за съдебните актове, с които са отменени влезли в сила наказателни постановления след възобновяване на административнонаказателно производство по чл. 70 от Закона за административните нарушения и наказания

Към момента няма влезли в сила наказателни постановления, подлежащи на публикуване.

 

Становища 

Методически указания за прилагане на разпоредбите на ЗМИП и ЗМФТ на ИД на НАП изх.№93-00-4098/18.08.2023 г.

Становище за прилагане на разпоредби на ЗМИП на ИД на НАП с изх.№М-91-00-45/18.04.2024 г. 

 

Въпросник за събиране на статистически данни и информация

В качеството си на надзорен орган, съобразно разпоредбите на ЗМИП, по отношение на организаторите на хазартни игри, получили лиценз за организиране на хазартни игри на територията на Република България съгласно ЗХ, НАП осъществява контролната си дейност по прилагането на мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари чрез прилагане на основан на риска подход.
 
За да бъдат идентифицирани относимите рискови фактори, както и да бъде оценено и разбирането на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризъм, на който са изложени поднадзорните лицата, както и на мерките, които са предприети от тях за намаляване и ограничаване на този риск, НАП събира необходимата информация, включително по отношение на рискови клиенти, продукти и услуги, както и на характеристиките на поднадзорните лицата и групите, от които са част тези лица, когато това е приложимо. 

Тук приложения въпросник, следва да бъде попълнен от всеки организатор на хазартни игри, съгласно указанието за попълване от изпълнителния директор на НАП.

Файл за изтегляне:

  1. Въпросник - наземно организиран хазарт
  2. Въпросник - онлайн организиран хазарт
  3. Указание за попълване на въпросник

На лицата, които не попълнят и не представят въпросника в срока в указанието, той ще им бъде предоставян в хода на извършвано контролно производство.

 

Високорискови държави, съгласно ЗМИП

Задължените по ЗМИП лица прилагат съобразно установения риск мерки за разширена комплексна проверка по отношение на деловите си взаимоотношения, операциите и сделките с лица от държави, които не прилагат или не прилагат напълно международните стандарти в противодействието на изпирането на пари и финансирането на тероризма. 
Информация за държавите, които не прилагат или прилагат непълно международните стандарти в противодействието на изпирането на пари и финансирането на тероризма, са определените от Европейската комисия като високорискови трети държави може да намерите тук.
Информация за държавите, които са  определени от Групата за финансови действия срещу изпирането на пари (FATF) като високорискови може да намерите тук.

 

Санкционни мерки на Съвета за сигурност на ООН

В сайта на Министерство на външните работи се публикува актуална информация за изменения в целевите финансови санкции, наложени от Съвета за сигурност на ООН, свързани с борбата с финансирането на тероризма и разпространението на оръжия за масово унищожение

Вижте Санкционни мерки на Съвета за сигурност на ООН

 

Полезно ли беше съдържанието на тази уебстраница ?

Гласувай да Гласувай не


Благодарим ви за обратната връзка!