СЪДЪРЖАНИЕ
Обучението като част от развитието на служителите е сред най-важните приоритети на Националната агенция за приходите (НАП). Една от целите на НАП като работодател е да стимулира професионалното и личностното развитие на служителите.
Осигуряването на достъп до различни видове обучения, работни срещи и семинари подпомага служителите да развиват нови умения и да подобряват професионалните си компетентности, повишава тяхната мотивация и удовлетворението им от изпълнението на служебните задължения.
Приходната агенция се стреми към постоянно усъвършенстване на процеса по обучение, свързано с оптимална продължителност на обученията, създаване и актуализиране на учебни програми и материали, въвеждане на нови гъвкави форми на обучение, съобразени със съвременните тенденции в ученето за възрастни.
Традиция на НАП е постоянно да инвестира в надграждане на знанията и уменията на вътрешните обучаващи.
Планиране
Дейността по планиране на обучения е елемент от управлението на човешките ресурси в НАП и фактор за ефективността на организацията като цяло.
Главният секретар на НАП ежегодно утвърждава Национален план за обучения, съобразно приоритетите на Агенцията, като целта на включените в плана обучения е повишаване на професионалната квалификация, усъвършенстване на уменията за работа със софтуерни приложения, развиване на управленската и лидерска компетентност на ръководителите и интегриране на новоназначените служители към организационната култура и работната среда в НАП.
Всяка година се провеждат работни срещи и национални съвещания на функционалните звена, които са включени в План за национални съвещания и работни срещи.
Дирекция „Управление на човешките ресурси“ изготвя и Годишен план за обучения (ГПО), в който се посочват всички задължителни обучения за служителите, назначени за първи път на държавна служба и на ръководна позиция. Освен тях в ГПО се планират обучения, организирани и провеждани от Института по публична администрация и Школата по публични финанси.
Ежегодно се утвърждава Каталог за професионални обучения, чрез който се подпомага процеса, свързан с планиране на обучения в Местните планове за обучения на Централно управление (ЦУ) и на териториалните дирекции. В Местните планове се включват обучения, съобразени с потребностите на служителите от съответната административна структура.
Избор на професионални обучения
Служителите на НАП имат възможност да избират обучения от Каталога за професионални обучения, който се състои от три раздела, както следва:
- Раздел I Специализирани обучения – включва теми за обучения, свързани със счетоводното, процесуалното и материално данъчно и осигурително законодателство и друга нормативна уредба прилагана в НАП.
- Раздел II Корпоративни обучения. Управленски умения и лична ефективност – включва обучения предназначени за развитие на управленските умения на ръководителите и за повишаване на личната и екипна ефективност на всички ръководители и служители на експертни длъжности в НАП. Разделът съдържа обучения насочени към развитие на общите компетентности, по които се оценява работата на служителите, съгласно Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация (НУРОИСДА).
- Раздел ІІІ Обучения за работа със софтуерни приложения – включва теми за обучения, целящи придобиване/надграждане на знания и развиване на умения за работа със софтуерни приложения, които служителите в НАП използват при изпълнение на служебните си задължения.
НАП разполага със Система за дистанционно електронно обучение (СДЕО). Достъп до нея имат всички служители в администрацията. В СДЕО служителите имат възможност да надградят своите знания чрез самозаписване в електронни курсове за самообучение. Запознават се с учебните ресурси в удобно за тях време, проверяват знанията си, посредством учебни дейности и получават автоматично обратна връзка от системата. Освен това в нея има електронна библиотека с учебни материали от проведени присъствени обучения. СДЕО съдържа функционалност „Виртуална класна стая“, която дава възможност за синхронна комуникация в реално време между обучаващи и обучаеми чрез използване на видеоконферентна връзка.
Организиране
Обученията в НАП се организират от дирекция „Управление на човешките ресурси“, Централно управление на НАП.
Национална агенция за приходите разполага с учебни центрове в гр. Банкя и к.к. Боровец, с бази в гр. Доспат и гр. Поморие, както и с учебни зали в сградите на НАП, в които се провеждат обучения и работни срещи на служители в Агенцията.
Видове обучения
Националната агенция за приходите предоставя на своите служители следните видове обучения според:
1.Целевата група обучавани:
- Обучения по чл. 35б от ЗДСл, провеждани от Института по публична администрация и предназначени за служители: постъпили за първи път на държавна служба; назначени за първи път на ръководна длъжност държавни служители и обучения за професионално развитие на служителите в държавната администрация;
- Въвеждащо обучение на новоназначени и преназначени служители и обучение на работното място с наставник, т. нар. Въвеждаща програма:
Задължителна е за новоназначени и преназначени служители и е с продължителност от 4 до 9 месеца, в зависимост от длъжността, на която са назначени, функцията, в която работят и дейността, която извършват. Въвеждащото обучение се състои от обща и специализирана част. Всеки новоназначен служител се включва в обща част на въвеждащото обучение не по-късно от 1 месец след постъпване на работа в НАП. В общата част служителите придобиват знания свързани с: организационната структура, култура и ценности на НАП; етичен кодекс и противодействие на корупцията; подкуп на чужди длъжностни лица и сигнализиране на съмнение за престъпление; управление и развитие на човешките ресурси; условия на труд, служебни и трудови отношения; стандарти за административно обслужване и ефективни методи за водене на преговори и комуникация с клиентите; работа в екип; документооборот; мрежова и информационна сигурност; законосъобразно обработване и защита на информацията в НАП.
В специализираната част на въвеждащото обучение участват новоназначени и преназначени служители от основните функции на НАП: „Обслужване“, „Контрол“, „Фискален контрол“, „Събиране“ и „Обжалване“. В тази част служителите придобиват задълбочени знания и формират умения свързани с прилагане на счетоводното, данъчното и осигурителното законодателство, както и приложимите процедури в съответната функция.
Основният принцип, който се следва при реализирането на Въвеждащата програма е редуване на теоретично обучение в дистанционна форма и допълващо го практическо обучение на работното място с наставник.
Наставникът е опитен служител, който въвежда новоназначения/преназначения постепенно в спецификата на дейността на работното място и структурното звено, помага за изграждане на чувството за принадлежност към звеното и улеснява интегрирането му в новата работна среда;
- Обучения по управленска програма за оценка и развитие, в това число по Програма за новоназначени ръководители и Програма за ръководители с опит;
- Периодични надграждащи обучения за поддържане и повишаване на квалификацията;
- Обучения за придобиване на нови професионални знания и умения необходими за развитие и заемане на по-висока длъжност;
- Обучения за обучаващи;
- Обучения по програма за приемственост.
2.Темата на обучението:
- Специализирано обучение (за придобиване и повишаване на професионални знания, умения и квалификация;
- Корпоративно обучение (за „меки” умения, включително управленски умения за ръководители);
- Друго специфично, съпътстващо основната работа обучение (компютърно, езиково и др.).
Форми на обучение
Организирането и провеждането на обученията, квалификацията и професионалната подготовка на служителите се осъществява чрез различни форми, както следва:
- Присъствена форма на обучение (в традиционна учебна зала);
- Дистанционна форма на обучение, вкл. самообучение;
- Смесена или комбинирана (редуване на присъствена и дистанционна) форма на обучение;
- Хибридна форма на обучение (комбинация от присъствено обучение в традиционна учебна зала и дистанционно обучение във виртуална класна стая);
- Дейности с характер на обучение като наставничество и менторство.
Обучаващи
Около 80 % от обученията в НАП се провеждат с вътрешен капацитет от обучаващи – постоянни и временни. Постоянните обучаващи са служители в ЦУ на НАП, дирекция „Управление на човешките ресурси“, които приоритетно изпълняват дейности, свързани с обучението и развитието на служителите в НАП“. Временните обучаващи са служители от цялата администрация с висока експертиза в професионалната област, в която работят, които паралелно с изпълнението на преките си служебни задължения разработват учебни материали, провеждат обучения, съобразно компетентностите си. Обучаващите в НАП са успешно преминали обучение по методи и техники на преподаване и разработване на курсове и учебни материали.
Оценка
Оценката на ефективността от проведените обучения в НАП се извършва:
- чрез анкетна карта, тест, казус, непосредствено след провеждане на обучение;
- след определен период (от 3 до 6 месеца) от приключване на обучението с цел проверка на усвоените знания и умения и степента на прилагането им при изпълнение на преките задължения на служителите.
Партньорство между НАП и водещите университети в България
НАП е в дългосрочно сътрудничество с водещите университети у нас и обхваща следните области:
- Разработване на съвместни стажантски програми и мотивиране на студентите да участват в тях;
- Презентиране на НАП като подходящо място за работа и провеждане на студентски стаж на организирани от университетите форуми, семинари и други събития свързани с кариерното развитие на студентите;
- Провеждане на регулярни срещи между служители на НАП, студенти и университетски преподаватели за обсъждане на възможностите за работа и кариерно развитие в НАП;
- Участие на представители на университети, бизнеса и държавната администрация в срещи за обсъждане на добри практики, разработване на стратегии и подходи за мотивиране, привличане и задържане на работа на креативни, високо квалифицирани млади хора, организирани от НАП.